Bilans zdrowia dziecka, jest to badanie wykonywane okresowo u każdego dziecka. Badanie to jest kompleksowe i połączone z oceną prawidłowości rozwoju. W związku dłuższym czasem wizyty prosimy w czasie umawiania się na wizytę lekarską zaznaczyć, że będzie wykonywany bilans zdrowia dziecka.
Jak przygotować się do bilansu?
- Należy zabrać ze sobą książeczkę zdrowia dziecka
- Jeżeli potrzeba, należy mieć przy sobie karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań lub inną dokumentację medyczną o ile dziecko taką posiada
- Przygotować listę wszelkich pytań i wątpliwości dotyczących zdrowia i rozwoju dziecka
- Zarezerwować około jednej godziny na wizytę
Kalendarz bilansów dziecka
Wiek dziecka | Cel bilansu |
---|---|
Bilans zero, badanie wypisowe noworodka – 0 - 4 doba życia | Analiza przebiegu ciąży, porodu. Ocena prawidłowości budowy i zachowania noworodka. Badania przesiewowe (wrodzona niedoczynność tarczycy, fenyloketonuria, mukowiscydoza, dysplazja stawów biodrowych, badanie słuchu). |
1 rok życia – kilka badań, najczęściej przed kolejnymi szczepieniami | Kontynuacja oceny stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i psychoruchowego dziecka, wykrywanie ewentualnych zaburzeń. Kontrola wykonanych szczepień. Bilans dwulatka – po ukończeniu 2 roku życia |
Bilans dwulatka – po ukończeniu 2 roku życia | Ocena stanu zdrowia, poziomu rozwoju fizycznego i psychoruchowego – w tym ocena uzębienia, obecności jąder w mosznie. Badanie wzroku, słuchu, pomiar ciśnienia tętniczego. Poszukiwanie wad kończyn dolnych, np.: płaskostopia. |
Bilans czterolatka – po ukończeniu 4 lat | Ocena stanu zdrowia, poziomu rozwoju fizycznego i psychoruchowego – w tym ocena uzębienia, obecności jąder w mosznie. Badanie wzroku, słuchu, pomiar ciśnienia tętniczego. Poszukiwanie wad kończyn dolnych, np.: płaskostopia. |
Bilans sześciolatka – w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole | Określenie zdrowotnej dojrzałości szkolnej – czy stopień rozwoju fizycznego, umysłowego i społeczno-emocjonalnego dziecka sprosta wymaganiom szkoły. Ocena mowy. Badanie wzroku, słuchu, poszukiwanie wad postawy, kończyn dolnych. |
3 klasa szkoły podstawowej (10 rok życia) | Ocena przystosowania do szkoły – jako instytucji kształcącej i środowiska społecznego. Kontrola postawy ciała, uzębienia. |
1 klasa gimnazjum (13 rok życia) | Ocena przebiegu dojrzewania płciowego. Kontrola postawy ciała, ostrości wzroku, pomiar ciśnienia tętniczego. Wstępne określenie przeciwwskazań do wyboru w przyszłości dalszego kierunku kształcenia i zawodu. |
1. klasa szkoły ponadgimnazjalnej (15-16 rok życia) | Określenie stopnia dojrzałości płciowej. Kontrola postawy ciała, ostrości wzroku, pomiar ciśnienia tętniczego. Określenie przeciwwskazań zdrowotnych do dalszego kształcenia i wyboru zawodu |
Ostatnia klasa szkoły ponadgimnazjalnej (17-19 rok życia) | Ocena zdrowia prokreacyjnego. Określenie zdolności do dalszego kształcenia lub nauki zawodu. |